Juristens dag 2020 – Äntligen är vi igång

postat i: Bloggen | 0

Hej!

Den senaste tiden har varit en stor omställning för oss alla på grund av den rådande situationen men trots detta har arbetet inför årets Juristens dag påbörjats för fullt. Våra projektansvariga Viola Olsson, Jenny Perers och Johanna Olsson är tillsatta samt marknadsansvariga Towa Björnfot, Ebba Häggström och Felicia Sandvik. Just nu sker all planering på distans men vi hoppas på att kunna ha fysiska möten till hösten, när allt drar igång på riktigt, om situationen tillåter det. Till hösten kommer vi söka personer till de resterande arbetsgrupperna och vi hoppas att just DU söker.  

 

Vi ser fram emot att göra Juristens dag 2020 till något minnesvärt för alla inblandade och vi kommer att uppdatera både hemsidan, bloggen samt sociala medier under höstens gång. 

 

Vi hoppas att ni får en jättefin sommar så ses vi till hösten!

Nordia Law

postat i: Bloggen | 0

Vill ni veta hur det är att arbeta med landets största eko-mål eller hur det är att hantera juridiken efter en av Sveriges största skogsbränder? Kom förbi vår monter så berättar vi.

Cederquist

postat i: Bloggen | 0

För att kunna vara en modern och ledande advokatbyrå tror vi att nyckeln är att ha passionerade medarbetare som vill mer och som vill vara med och utveckla både sig själva, sina kollegor och Cederquist i sin helhet till en bättre och mer modern arbetsplats. Cederquists vision är därför att vi gör skillnad, för varandra och för våra kunder.

På Cederquist tror vi att det är bäst att bilda sig en egen uppfattning på plats, hos oss finns därför flera möjligheter att redan under studietiden få in en fot i vår organisation och skapa en egen relation till oss. Vi erbjuder studenter flera möjligheter att med egna ögon få ser hur det går till bakom kulisserna på Cederquist; studentpoolen, talangpoolen, CQ Recruitment days och sommarnotarietjänster. Kvällen innan Juristensdag bjuder vi in till mingel och en spännande paneldiskussion med möjlighet att ställa alla frågor du kan tänka dig till våra CQare på plats. Anmälan sker till JF!

Besök även vår monter under Juristdagarna 2019 för att höra mer, få ditt exemplar av nya CQ Magazine och uppleva våra härliga lokaler genom ett par VR-glasögon!

Jurist på Mannheimer Swartling – Associates berättar

postat i: Bloggen | 0

Klara Holm, Associate, fastighetsrätt

Det var några veckor som sommartrainee som motiverade mig att söka arbete på Mannheimer Swartling, och som trainee försvann min bild av den ”typiska” affärsjuristen.

På byrån mötte jag i stället en väldigt blandad skara personer. Det som förenade dem var helt enkelt att de tyckte om juridik och ville ha ett omväxlande och stimulerande arbete, precis som jag.
Fastighetsgruppens uppdrag är både roliga och varierande. Medan fastighetstransaktioner är mer ”business” är frågor om till exempel hyra eller plan- och bygglagen mer ”juridiktunga”.

Att alla partners delar lika på vinsten och att alla jurister med samma ”byråålder” får samma ersättning låter kanske inte så speciellt, men affärsmodellen – Pure Lockstep – påverkar hela den interna kulturen på byrån. För mig är det jätteviktigt att ha trevligt på min arbetsplats och att det inte är onödig internkonkurrens kollegor emellan, vilket Pure Lockstep bäddar för.

Som student kan det vara lätt att tänka att det bara är en själv som ska passa för arbetsgivaren, men det är ju faktiskt också så att arbetsgivaren ska passa för en själv.

Jesper Silow, Associate, entreprenadrätt

Efter studietiden var Mannheimer Swartling mitt förstahandsval, men just då var intresset tyvärr inte besvarat.

Efter tingstjänstgöring, en internationell master och några år på en annan byrå med specialistinriktning mot ett tillväxtområde, samt inte minst löpande kontakter med HR-avdelningen fick jag äntligen napp!
Även om man inte hamnar där man tänkt direkt finns det väldigt goda möjligheter att bygga en kompetensprofil som gör att man kommer dit tids nog.

Kollegorna på byrån förtjänar definitivt ett särskilt omnämnande. Alla är oerhört trevliga, ödmjuka och ambitiösa. Entreprenadjuridik är dessutom väldigt roligt. På grund av hur branschen ser ut kan vi ofta göra mycket stor skillnad med enkla medel, såväl inom tvistesituationer som vid upphandlingar av entreprenadprojekt.

DLA Piper

postat i: Bloggen | 0

DLA Piper är en av världens största internationella advokatbyråer med kontor i över 40 länder i Amerika, Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien och Oceanien. Vi är en fullservicebyrå som erbjuder specialistkompetens inom alla delar av affärsjuridiken.

På vårt Stockholmskontor är vi idag ca 170 medarbetare. Som jurist på DLA Piper arbetar du över gränserna med kollegor världen över. Utbildningsprogram, secondments, pro bono-arbete och konferenser är återkommande inslag i vår vardag dels för att fördjupa samarbetet mellan kontoren och dels för att vi ska utvecklas i rollen som affärsjurister. Vår kultur är prestigelös och kännetecknas av stark gemenskap och god stämning. Vi värdesätter samarbete och fokuserar på att leverera resultat med hög kvalitet för att tillsammans driva byrån framåt.

Under studietiden erbjuder vi tjänster som sommarnotarie, vinternotarie, uppsatspraktik och extrajobb. Madeleine Lyth Segerman, tidigare student vid Umeå universitet och sommarnotarie 2019, berättar hur hon hamnade på DLA Piper och hur hon upplevt tiden hos oss:

Jag har tidigare arbetat på DLA Piper som kontorsassistent och vinternotarie. Under min tid på byrån har jag trivts väldigt bra varför det kändes jättekul att komma tillbaka som sommarnotarie i fastighetsgruppen. Sommarnotarietjänsten pågår i 10 veckor vilket gör att man kommer in i arbetet och kan följa ett ärende under en längre period. Mina uppgifter har varit varierande men det jag arbetat mest med under sommaren är en stor fastighetstransaktion som bland annat inneburit en resa till Malmö för att hjälpa en klient på plats med bolagsdokumentation.

Tiden som sommarnotarie överträffade mina förväntningar. Min förhoppning var att jag skulle få chansen att testa olika uppgifter inom de fastighetsrättsliga områden som byrån arbetar med, och det har jag! Mina kollegor har sett till att jag känt mig som en del av gruppen och det har varit utvecklande för arbetet. DLA Piper en hårt arbetande byrå där alla är dedikerade till sitt arbete men det finns också en härlig stämning där alla har väldigt roligt med varandra.

Vad tar du med dig från tiden som sommarnotarie?

Jag tar med mig en djupare förståelse för arbetet på DLA Piper och hur roligt det är att arbeta på en global byrå med fastighetsrätt!

Kom gärna förbi vår monter på Juristens dag så berättar vi mer om karriärmöjligheterna på DLA Piper. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på https://karriar.dlapiper.se/.

Roschier

postat i: Bloggen | 0

Möt Maria van den Tempel, rekryteringsansvarig på Roschier

Vad ser du fram mest emot med mässan i Umeå?
Jag ser fram emot att träffa nyfikna studenter och hoppas på att årets mässa bjuder på många givande och intressanta diskussioner.

Varför ska man söka till Roschier?
Jag tycker du ska söka till Roschier om du är intresserad av att arbeta med utmanande affärsjuridiska ärenden tillsammans med några av landets skickligaste jurister som dina närmsta kollegor. Vill du lära dig av de främsta, jobba i team och tidigt utvecklas i din roll som jurist så tror jag Roschier är en intressant arbetsgivare för dig.

Vad är ditt bästa tips till studenter?
Ta tillfället i akt och besök de olika företagen som närvarar på mässan. Ställ in din kompass på vad du är intresserad av efter dina studier. Vilka är de olika arbetsgivarna, motsvarar de dina förväntningar och vad du söker? Nätverka, var nyfiken och ha kul!

Linklaters

postat i: Bloggen | 0

Vi söker talangfulla medarbetare med engagemang, driv och en vilja att lära! Du som är intresserad av att arbeta med komplexa ärenden och stora klienter i ett internationellt fokus kommer att trivas hos oss.

Kom förbi vår monter och träffa Annika, Ida, Max och Alexandra. Vi berättar gärna mer om arbetet på en affärsjuridisk byrå, både under och efter studietiden. Vi ses!

Gernandt & Danielsson

postat i: Bloggen | 0

Det är krävande att arbeta på affärsjuridisk byrå – inte minst hos Gernandt & Danielsson. Men det är också oerhört roligt och utvecklande. På Gernandt & Danielsson får du den stora byråns alla fördelar. Du får jobba med stora och komplexa uppdrag i nära samarbete med några av Sveriges högst ansedda affärsjurister. Samtidigt är byrån inte större än att alla känner alla. Du blir sedd som individ och får ta ansvar från dag ett.

Lantmäteriet

postat i: Bloggen | 0

Hej!

Jag heter Daniel, och arbetar som jurist på Lantmäteriet. Lantmäteriet är en arbetsgivare som erbjuder utmanande och varierande arbetsuppgifter och möjligheter – både för jurister som befinner sig i början av sin karriär och för jurister som jobbat många år.

Jag läste juridik i Umeå och tog min examen 2013. Efter det satt jag ting vid Ångermanlands tingsrätt och halkade sedan in på mitt nuvarande arbete på Lantmäteriet. Lantmäteriet har ca 50 kontor och jag arbetar på kontoret i Härnösand. Där finns även arbetsuppgifter inom fastighetsbildning. Det är ett annat område där Lantmäteriet anställer jurister regelbundet. På fritiden gillar jag att läsa och vidareutveckla mig själv.

Inom Lantmäteriet arbetar jag på den del som kallas för Fastighetsinskrivningen. Det är den del av Lantmäteriet som sysslar med att registrera lagfarter, inteckningar och nyttjanderätter i fastighetsregistret.

Fastighetsinskrivningens jurister sysslar med allt mellan himmel och jord – bl.a. hjälper vi handläggare på myndigheten med juridisk rådgivning, tar fram utbildningar, deltar i nya projekt för att säkerställa att de är förenliga med lag, företräder myndigheten när våra ärenden överklagas eller vid indrivning av fordringar och tar fram rättsutredningar.
Nu tänker du kanske att det ser ut att vara enkla juridiska frågor en sysslar med men så är det inte. Eftersom antalet ärenden vi hanterar är många så uppkommer det ofta knepiga juridiska frågeställningar.

Exempel på frågor vi kan stöta på:
Ex. En tysk medborgare dör och efterlämnar en fastighet som ligger i Sverige till sin tyska dotter – tysk lag är tillämplig. Vad säger i sådana fall tysk rätt om rätten till arv?

Ex. Lagfart har beviljats efter att ett bolag köpt en fastighet. Bolaget kommer överens med säljande bolag om att ändra avtalet – priset ska sättas ned. Kan uppgifterna i fastighetsregistret ändras? Kan stämpelskatten ändras?

Arbetet som jurist på fastighetsinskrivningen är varierande, och passar dem som vill jobba med många olika sorters frågor varje dag.

Våra jurister har mycket varierande bakgrund, och inkluderar förutom jurister med erfarenhet som åklagare och rådmän även jurister som befinner sig tidigare i karriären – kanske kan du bli en av dem?

Vandra över till vår monter, och ställ frågor till mig eller någon av mina kollegor – jag ser fram emot att träffa er!

Daniel Malm

Fotograf: Petter Karlberg

Delphi

postat i: Bloggen | 0

”En stor del av det som gör att jag trivs så bra på Delphi är att jag får utrymme för att vara mig själv och att jag får möjlighet att engagera mig i frågor som jag brinner för.” – Karin Roberts, Senior Associate.

Vi är Delphi.
Delphi är en progressiv affärsjuridisk advokatbyrå med erkända specialister inom många av affärsjuridikens områden. Vi är totalt 195 medarbetare, varav fler än 150 jurister. Våra kontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Norrköping.

Genom att korsa djup affärsförståelse med nya smartare sätt att tänka, skräddarsyr vi vår service, expertis och erbjudanden efter våra klienters olika behov. Vi ger tydliga råd och rekommendationer baserade på varje klients unika affärsutmaning och är en strategisk samarbetspartner till våra klienter. Vi driver utvecklingen framåt och utmanar varandra, våra klienter och branschen med den bästa affären som mål.

För fjärde året i rad är Delphi topprankade i Regis årliga kvalitets- och branschstudie Årets Advokatbyrå. Studien utgör Sveriges största klientstudie för advokatbyråer specialiserade på affärsjuridik. Vi är även mottagare av Justitiapriset 2017, en utmärkelse tilldelad den byrå som jobbar bäst med jämställdhet.

Join the team.
För att vara klienternas viktigaste partner i en föränderlig tid behöver vi medarbetare med en särskild drivkraft och ett särskilt mod. Vi arbetar i små, effektiva team med professionell handledning i nära samarbete med seniora jurister. Hos oss får du omväxlande arbetsuppgifter och tidig klientkontakt. Vi arbetar med stöd av digitala verktyg inom AI och väljer aktivt nya metoder och verktyg som bidrar till en ökad utveckling och kunskap för dig som medarbetare.

Vi erbjuder dig som student en rad spännande möjligheter som ger dig en inblick i hur det är att arbeta hos oss, redan innan du har tagit examen. Hos oss finns möjlighet till bl. a sommarnotarieprogram, extrajobb och uppsatspraktik. Connecta med oss genom vår talangpool Friends of Delphi där du kommer att få koll på vad som händer hos oss, ta del av inbjudningar till event och information om lediga tjänster som matchar din profil.

Intresserad?
Vill du veta mer om hur det verkligen är att arbeta hos oss? Förutom att kika förbi oss på mässan kan du även gå in på vår karriärsida delphi.se/karriar. Här hittar du all information, kontaktuppgifter samt intervjuer där flera av våra medarbetare berättar om deras erfarenheter och upplevelser om livet på Delphi.

”Sök! Var inte rädd för att framhäva vilken person just du är, vilka fritidsintressen du har och vad du brinner för i livet. Vi söker alltid nya talanger som har mer att bjuda på än bra betyg.”
– Linda Kraemer, Associate.

Deloitte

postat i: Bloggen | 0

Deloitte är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Vi är verksamma inom revision, skatterådgivning, riskhantering, finansiell rådgivning och managementkonsulting. Vi befinner oss just nu i ett mycket spännande skede med stark tillväxt och nyvunna marknadsandelar inom många av våra områden. Laddade inför framtiden och den resa vi har framför oss, är vi nyfikna på dina karriärplaner. Vi behöver bli fler. Mer än 80 procent av de största företagen i världen har valt oss som sin affärspartner. Alla med komplexa frågeställningar och problem. Därför söker vi de skarpaste hjärnorna i branschen som kan se möjligheter våra klienter inte visste fanns. Vi behöver medarbetare som har kraft att bryta mönster. Kanske är du en av dem? I så fall kan vi erbjuda dig goda möjligheter till en internationell karriär och dagliga kontakter med några av dina 312 000 kollegor världen över. Vi ser till att du får arbeta med marknadens mest intressanta klienter såväl självständigt som i stimulerande samarbeten med kompetenta medarbetare.

Mindre än en månad kvar!

postat i: Bloggen | 0

Nu är det mindre än en månad kvar tills Juristens dag 2019! Mer och mer börjar vara klart, titta exempelvis i vårt schema under fliken ”aktiviteter” för att få all info om vad som händer under dagarna. Info om banketten ligger också uppe! Snart förväntar vi oss att släppa årets utställare dessutom. Mycket, mycket händer och det är idel aktivitet bakom kulisserna i arbetsgrupperna… Juristens dag kommer bli stort i år!

Glada och tacksamma

postat i: Bloggen | 0

Ht 19 sparkade igång och tog alla med storm. Juristens dag likaså! Terminen inleddes med att Marknadsansvariga och Projektansvariga ivrigt har sökt folk till de övriga arbetsgrupperna, mässansvariga, bankettansvariga, företagsvärdsansvariga och logistik- & måltidsansvariga. Jobbet gav resultat! Det är väldigt många sökande till de olika posterna vilket vi tycker är så roligt. Vi är så glada och tacksamma att se att så många vill engagera sig och göra Juristens dag 2019 till något minnesvärt! Just nu tillsätts arbetsgrupperna och snart kommer vi presentera resultatet. Ha det bra tills vi hörs igen, plugga/jobba lugnt och BÖRJA TAGGA Juristens dag!!

Arbetet med Juristens dag 2019 är igång

postat i: Bloggen | 0

Hej!

Planerandet för årets upplaga av Juristens dag har kommit igång! Våra projektansvariga Ingrid Wählby, Elin Frånlund och Izabell Tillstam är tillsatta och marknadsansvariga Amanda Brynolfsson och Johanna Häggbom Holmlund likaså. Efter en intensiv vår har vi gått på “sommarlov” (det kallas sommarjobb…) men det gör oss bara mer laddade att till hösten sätta igång arbetet med Juristens dag 2019 PÅ RIKTIGT. En bit in på terminen kommer vi bland annat söka ansvariga för de övriga arbetsgrupperna. Just nu får vi dock längta ett tag till efter allt spännande som komma skall och så återkommer vi med uppdateringar i höst. Tills dess önskar vi er en fantastisk sommar!

”Utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsvillkor” – juristutbildade Frida valde att bli förrättningslantmätare på Lantmäteriet

postat i: Bloggen | 0

En juristutbildning tillsammans med ett intresse för fastighetsrätt är en utmärkt bakgrund för en karriär som förrättningslantmätare.

Det vet Frida Lindberg som har valt just den vägen efter examen.

Här berättar Frida vad som fick henne att söka sig till Lantmäteriet och vad som är tjusningen med yrket som förrättningslantmätare.

Vad arbetar du med som jurist på Lantmäteriet och vad är det bästa med din yrkesroll?
Jag arbetar med fastighetsförrättningar. Detta innebär att jag har kontakt med sakägare och myndigheter samt att jag granskar det juridiska underlaget inför varje förrättning. Jag är även med i ett nätverk som granskar detaljplaner innan de antas. Som förrättningslantmätare stöter jag främst på frågor inom fastighetsrätt och förvaltningsrätt som till exempel kan beröra fastighetsbildningslagen, Jordabalken och plan- och bygglagen.

Jag har arbetat här snart ett år och det har gått jättefort. I början är det en hel del kurser att gå, i Gävle på huvudkontoret och på distans. Som ny fick jag en mycket erfaren handledare och vi hade träffar var och varannan dag för att diskutera frågor, juridiska som rent praktiska. Nu har jag trappat ned på handledarträffarna men har ett jättebra stöd när jag behöver det. Jag lär mig nya saker och stöter på utmaningar varje dag vilket jag verkligen uppskattar.

Varför sökte du dig till Lantmäteriet och vad finns det för karriärvägar?
Jag tog examen år 2014 och har sedan dess arbetat på en juristbyrå med ekonomisk familjerätt och därefter med fastighetstransaktioner på en advokatbyrå, ungefär 1 1/2 år på vardera arbetsplats. Jag kände att jag ville nischa mig ännu mer mot det fastighetsrättsliga området. Jag ville även ha en bra balans mellan utmanande arbete och fritid. Lantmäteriet är en modern arbetsplats men högt i tak, ungt och hungrigt arbetsklimat – inte alls sådär mossigt som jag tror många har en bild av. Vi ”brainstormar”, diskuterar juridiskt komplexa frågor, arbetar med viktiga samhällsfrågor som utbyggnaden av tunnelbanan, skolor, vägar, järnvägar men samtidigt för och med den enskilda människan. Det sociala och hungriga klimatet som jag trodde jag skulle sakna från byrålivet fanns här, i kombination med utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsvillkor.

Precis som på många byråer finns en karriärtrappa för förrättningslantmätare där du klättrar olika fort beroende på kunskap, prestation och inte minst vilja. Det finns givetvis även andra roller, till exempel funktionschefer som arbetar med bland annat personalansvar och mindre förrättningsarbete. Du kan även kombinera ditt förrättningsarbete med sidouppdrag, jag arbetar till exempel med detaljplaner utanför det vanliga förrättningsarbetet.

Teamarbete kommer mer och mer inom organisationen där det är snabba puckar och ett intensivt arbete med en särskild typ av förrättningar. Här tar assistenterna en stor roll och du som förrättningslantmätare fokuserar på beslutsfattandet.

Vad tycker du är största skillnaden mellan studier och att utöva juridisk bedömning i ditt arbete?

Det praktiska arbetet skiljer sig markant från studierna. I mitt arbete som förrättningslantmätare behöver jag vara lyhörd för sakägarnas åsikter, arbeta tillsammans med andra yrkesgrupper och kompetenser och väga allmänna intressen mot enskilda. Det här är på riktigt och det finns såklart ett helt annat ansvar att det ska bli rätt samtidigt som man måste våga göra fel – att släppa den där kontrollen som man kunde ha under studietiden.

Fakta

  • För dig med juristutbildning finns det flera olika karriärmöjligheter på Lantmäteriet. Förutom att arbeta som förrättningslantmätare har vi även regionala jurister, inskrivningsjurister och jurister inom Geodata.
  • Hur ser en vanlig dag ut för en förrättningslantmätare? Mejl, telefonsamtal, juridiska utredningar hör till vardagen. Det finns många svåra ärenden där man behöver utreda rättspraxis eller försöka bedöma rimligt beslut utifrån gällande lagstiftning. Som förrättningslantmätare är du i princip som en domare i första instans för exempelvis fastighetsbestämningar.

 

Linklaters – great change is here

postat i: Bloggen | 0

Vi söker talangfulla medarbetare med engagemang, driv, teamworkkänsla och en vilja at lära, främst nyexaminerade men även erfarna. Du som är intresserad av att arbeta med komplexa ärenden och stora klienter i ett internationellt fokus kommer att trivas hos oss.

Vi ses i vår monter!

 

DLA Piper – life moves fast at DLA Piper, and with good reason

postat i: Bloggen | 0

På DLA Piper är vi specialister inom affärsjuridikens alla områden och vi har några av världens ledande bolag som klienter. Tillsammans levererar vi högsta kvalitet i allt vi gör, för att lösa våra klienters utmanande och komplexa ärenden.

På vårt Stockholmskontor är vi 160 engagerade medarbetare och det gör oss till en av de största advokatbyråerna i Sverige. Dessutom finns vi i mer än 40 länder. Den största fördelen av att vara på en internationell spelplan är att vår värld expanderar och blir större för varje dag. Vi vidgar våra vyer, ser saker från nya perspektiv och drar nytta av de många utvecklingsmöjligheter som öppnar sig.

Roschier – the best foundation for your future

postat i: Bloggen | 0

Roschier är en av Nordens ledande affärsjuridiska advokatbyråer. Vi kombinerar erfarenhet med entreprenörskap och bland våra klienter hittar du många av Nordens mest framgångsrika företag.

Vi som arbetar på Roschier är nyfikna, engagerade och målmedvetna och tillsammans bidrar vi till våra klienters utveckling och framgång. Förutom möjligheten att lära sig advokatyrket från några av de bästa juristerna på marknaden erbjuder Roschier ett omfattande utbildningsprogram, Roschier University. Vår målsättning är att erbjuda en inkluderande och inspirerande arbetsplats där du får en bra start på ditt yrkesliv och en möjlighet att växa och utvecklas professionellt.

Kom gärna förbi vår monter under Juristens dag där du hittar Harem, Jens, Victoria, Martin, Emilia, Måns och David. Vi utlovar bra tips för dig som vill testa på arbetet på en affärsjuridisk byrå, både under och efter studietiden.

Lindahl – Vi framtidssäkrar affärsjuridiken

postat i: Bloggen | 0

En arbetsintervju är ett bra tillfälle för både jobbsökande och företag att lära känna varandra. Oavsett om det är till ditt första jobb som biträdande jurist eller en sommarnotarietjänst så är det viktigt att förbereda sig. Rikard Holm, HR-ansvarig på Lindahls Göteborgskontor ger därför fem snabba tips för en lyckad arbetsintervju:

  1. Var dig själv – uppträd korrekt och seriöst, men gå inte in i en roll; arbetsgivaren vill lära känna dig, inte ditt alter ego.
  2. Svara ärligt – säg som det är (på det sätt som du uppfattar det) och håll dig till sanningen, allt annat riskerar att komma tillbaka och bita dig i…
  3. Använd egna ord – undvik floskler som ”många bollar i luften”, såtillvida att du inte söker tjänst som jonglör.
  4. Kom förberedd – läs på om bolaget du söker anställning hos, förkunskap ger trygghet.
  5. Genuin nyfikenhet – ställ frågor kring det som engagerar och intresserar dig, ställ inte frågor för sakens skull eller frågor som du tror att arbetsgivaren förväntar sig.
  • Kom förbi vår monter, plats nummer 1, den 6 december och prata med mina kollegor Johan, Hannes och Victoria för att få fler tips på hur du framtidssäkrar din karriär!

Vänliga hälsningar
Rikard Holm

 

Våra olika arbetsgrupper och information om dem

postat i: Bloggen | 0

Hej!

Som vi nämnt tidigare är våra arbetsgrupper tillsatta och alla arbetar och har arbetat hårt för att kommande mässa ska bli så bra som möjligt. Nedan ser ni vilka arbetsgrupper vi har, vem som ingår i gruppen samt vad deras huvuduppgifter är.

Projektansvariga
Emma och Sebastian har det övergripande ansvaret över hela Juristens dag och ser till att alla arbetsgrupperna gör det dem ska. De har gjort det grundläggande arbetet med att kontakta alla utställare och föreläsare som ska närvara på både ”En dag om yttrandefrihet” och själva mässdagen. De gör mycket av det materiella arbetet och har många bollar i luften inför mässan. De är kort och gott sagt Juristens dags Karlssons klister.

Kontakt: projektansvariga@juristensdag.se

Mässansvariga
Johanna och Sara är de två som har det praktiska ansvaret över genomförandet av mässan. Ansvarsområdena innefattar bland annat utformningen av mässlokalen, planering av kontaktsamtal och se till att rätt sak finns på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Kontakt: massansvarig@juristensdag.se

Marknadsansvariga
Maria och Jesper har hela mässans marknadsföring på sina axlar. Arbetsområdet innefattar det som rör marknadsföringen inför mässan och ser till att information om Juristens dag går ut på våra kanaler. Arbetsområdet inkluderar även bland annat beställning av merchandise, utforma mässkatalogen och presentera utställare samt föreläsare här på bloggen men även våra sociala medier.

Kontakt: marknad@juristensdag.se

Företagsvärdsansvariga
För att försäkra sig om att mässan blir så bra som möjligt får varje utställare en egen företagsvärd. Företagsvärden sköter kontakten med utställaren inför och under mässan samt finns tillgänglig under densamma. Företagsvärdsansvariga tillsätter företagsvärdarna och fungerar dessutom som ett tör för dessa under projektets gång. Årets företagsansvariga heter Izabell och Oskar.

Kontakt: foretagsvard@juristensdag.se

Måltid- och logistikansvariga
Emilia och Gustav ansvarar för samtliga måltider under Juristens dag, både till utställarna och till studenterna som deltar vid evenemanget. ”Ett stenkast bort” betyder inte riktigt samma sak i södra Sverige som uppe i Umeå vilket gör denna arbetsgrupp till en nödvändig del för att evenemanget ska fungera på bästa sätt. Ansvarsområdet inkluderar transporter till och från hotell, mässa, bankett och flygplats.

Kontakt: logistikmaltid@juristensdag.se

Bankettansvariga
Juristens dag avslutas traditionsenligt med en uppskattad bankett där utställare och studenter får en chans att träffas under lättsammare former. Oskar och Anton ser till att denna kväll blir något utöver det vanliga och minnesvärd för alla inblandade. De ansvarar för att utforma och genomföra banketten vilket innefattar utformningen av program under kvällen, menyer och liknande.

Kontakt: bankett@juristensdag.se

 

Härnäst kommer vi börja publicera inlägg från våra utställare, så håll utkik!

Arbetsgrupperna är äntligen tillsatta!

postat i: Bloggen | 0

Äntligen kan vi presentera arbetsgrupperna för Juristens dag 2018. Antalet ansökningar till grupperna var i år var väldigt högt och urvalsprocessen var inte helt lätt för oss projektansvariga. Vi är helt övertygade om att samtliga tillsatta kommer göra ett fantastiskt jobb nu under hösten och ser fram emot vad vi tror kommer bli den bästa upplagan av Juristens dag hittills! Inom kort kommer vi lägga upp bilder på de olika ansvariga så ni vet vart ni ska vända er vid frågor!