”Utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsvillkor” – juristutbildade Frida valde att bli förrättningslantmätare på Lantmäteriet

postat i: Bloggen | 0

En juristutbildning tillsammans med ett intresse för fastighetsrätt är en utmärkt bakgrund för en karriär som förrättningslantmätare.

Det vet Frida Lindberg som har valt just den vägen efter examen.

Här berättar Frida vad som fick henne att söka sig till Lantmäteriet och vad som är tjusningen med yrket som förrättningslantmätare.

Vad arbetar du med som jurist på Lantmäteriet och vad är det bästa med din yrkesroll?
Jag arbetar med fastighetsförrättningar. Detta innebär att jag har kontakt med sakägare och myndigheter samt att jag granskar det juridiska underlaget inför varje förrättning. Jag är även med i ett nätverk som granskar detaljplaner innan de antas. Som förrättningslantmätare stöter jag främst på frågor inom fastighetsrätt och förvaltningsrätt som till exempel kan beröra fastighetsbildningslagen, Jordabalken och plan- och bygglagen.

Jag har arbetat här snart ett år och det har gått jättefort. I början är det en hel del kurser att gå, i Gävle på huvudkontoret och på distans. Som ny fick jag en mycket erfaren handledare och vi hade träffar var och varannan dag för att diskutera frågor, juridiska som rent praktiska. Nu har jag trappat ned på handledarträffarna men har ett jättebra stöd när jag behöver det. Jag lär mig nya saker och stöter på utmaningar varje dag vilket jag verkligen uppskattar.

Varför sökte du dig till Lantmäteriet och vad finns det för karriärvägar?
Jag tog examen år 2014 och har sedan dess arbetat på en juristbyrå med ekonomisk familjerätt och därefter med fastighetstransaktioner på en advokatbyrå, ungefär 1 1/2 år på vardera arbetsplats. Jag kände att jag ville nischa mig ännu mer mot det fastighetsrättsliga området. Jag ville även ha en bra balans mellan utmanande arbete och fritid. Lantmäteriet är en modern arbetsplats men högt i tak, ungt och hungrigt arbetsklimat – inte alls sådär mossigt som jag tror många har en bild av. Vi ”brainstormar”, diskuterar juridiskt komplexa frågor, arbetar med viktiga samhällsfrågor som utbyggnaden av tunnelbanan, skolor, vägar, järnvägar men samtidigt för och med den enskilda människan. Det sociala och hungriga klimatet som jag trodde jag skulle sakna från byrålivet fanns här, i kombination med utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsvillkor.

Precis som på många byråer finns en karriärtrappa för förrättningslantmätare där du klättrar olika fort beroende på kunskap, prestation och inte minst vilja. Det finns givetvis även andra roller, till exempel funktionschefer som arbetar med bland annat personalansvar och mindre förrättningsarbete. Du kan även kombinera ditt förrättningsarbete med sidouppdrag, jag arbetar till exempel med detaljplaner utanför det vanliga förrättningsarbetet.

Teamarbete kommer mer och mer inom organisationen där det är snabba puckar och ett intensivt arbete med en särskild typ av förrättningar. Här tar assistenterna en stor roll och du som förrättningslantmätare fokuserar på beslutsfattandet.

Vad tycker du är största skillnaden mellan studier och att utöva juridisk bedömning i ditt arbete?

Det praktiska arbetet skiljer sig markant från studierna. I mitt arbete som förrättningslantmätare behöver jag vara lyhörd för sakägarnas åsikter, arbeta tillsammans med andra yrkesgrupper och kompetenser och väga allmänna intressen mot enskilda. Det här är på riktigt och det finns såklart ett helt annat ansvar att det ska bli rätt samtidigt som man måste våga göra fel – att släppa den där kontrollen som man kunde ha under studietiden.

Fakta

  • För dig med juristutbildning finns det flera olika karriärmöjligheter på Lantmäteriet. Förutom att arbeta som förrättningslantmätare har vi även regionala jurister, inskrivningsjurister och jurister inom Geodata.
  • Hur ser en vanlig dag ut för en förrättningslantmätare? Mejl, telefonsamtal, juridiska utredningar hör till vardagen. Det finns många svåra ärenden där man behöver utreda rättspraxis eller försöka bedöma rimligt beslut utifrån gällande lagstiftning. Som förrättningslantmätare är du i princip som en domare i första instans för exempelvis fastighetsbestämningar.

 

Linklaters – great change is here

postat i: Bloggen | 0

Vi söker talangfulla medarbetare med engagemang, driv, teamworkkänsla och en vilja at lära, främst nyexaminerade men även erfarna. Du som är intresserad av att arbeta med komplexa ärenden och stora klienter i ett internationellt fokus kommer att trivas hos oss.

Vi ses i vår monter!

 

DLA Piper – life moves fast at DLA Piper, and with good reason

postat i: Bloggen | 0

På DLA Piper är vi specialister inom affärsjuridikens alla områden och vi har några av världens ledande bolag som klienter. Tillsammans levererar vi högsta kvalitet i allt vi gör, för att lösa våra klienters utmanande och komplexa ärenden.

På vårt Stockholmskontor är vi 160 engagerade medarbetare och det gör oss till en av de största advokatbyråerna i Sverige. Dessutom finns vi i mer än 40 länder. Den största fördelen av att vara på en internationell spelplan är att vår värld expanderar och blir större för varje dag. Vi vidgar våra vyer, ser saker från nya perspektiv och drar nytta av de många utvecklingsmöjligheter som öppnar sig.

Roschier – the best foundation for your future

postat i: Bloggen | 0

Roschier är en av Nordens ledande affärsjuridiska advokatbyråer. Vi kombinerar erfarenhet med entreprenörskap och bland våra klienter hittar du många av Nordens mest framgångsrika företag.

Vi som arbetar på Roschier är nyfikna, engagerade och målmedvetna och tillsammans bidrar vi till våra klienters utveckling och framgång. Förutom möjligheten att lära sig advokatyrket från några av de bästa juristerna på marknaden erbjuder Roschier ett omfattande utbildningsprogram, Roschier University. Vår målsättning är att erbjuda en inkluderande och inspirerande arbetsplats där du får en bra start på ditt yrkesliv och en möjlighet att växa och utvecklas professionellt.

Kom gärna förbi vår monter under Juristens dag där du hittar Harem, Jens, Victoria, Martin, Emilia, Måns och David. Vi utlovar bra tips för dig som vill testa på arbetet på en affärsjuridisk byrå, både under och efter studietiden.

Lindahl – Vi framtidssäkrar affärsjuridiken

postat i: Bloggen | 0

En arbetsintervju är ett bra tillfälle för både jobbsökande och företag att lära känna varandra. Oavsett om det är till ditt första jobb som biträdande jurist eller en sommarnotarietjänst så är det viktigt att förbereda sig. Rikard Holm, HR-ansvarig på Lindahls Göteborgskontor ger därför fem snabba tips för en lyckad arbetsintervju:

  1. Var dig själv – uppträd korrekt och seriöst, men gå inte in i en roll; arbetsgivaren vill lära känna dig, inte ditt alter ego.
  2. Svara ärligt – säg som det är (på det sätt som du uppfattar det) och håll dig till sanningen, allt annat riskerar att komma tillbaka och bita dig i…
  3. Använd egna ord – undvik floskler som ”många bollar i luften”, såtillvida att du inte söker tjänst som jonglör.
  4. Kom förberedd – läs på om bolaget du söker anställning hos, förkunskap ger trygghet.
  5. Genuin nyfikenhet – ställ frågor kring det som engagerar och intresserar dig, ställ inte frågor för sakens skull eller frågor som du tror att arbetsgivaren förväntar sig.
  • Kom förbi vår monter, plats nummer 1, den 6 december och prata med mina kollegor Johan, Hannes och Victoria för att få fler tips på hur du framtidssäkrar din karriär!

Vänliga hälsningar
Rikard Holm

 

Våra olika arbetsgrupper och information om dem

postat i: Bloggen | 0

Hej!

Som vi nämnt tidigare är våra arbetsgrupper tillsatta och alla arbetar och har arbetat hårt för att kommande mässa ska bli så bra som möjligt. Nedan ser ni vilka arbetsgrupper vi har, vem som ingår i gruppen samt vad deras huvuduppgifter är.

Projektansvariga
Emma och Sebastian har det övergripande ansvaret över hela Juristens dag och ser till att alla arbetsgrupperna gör det dem ska. De har gjort det grundläggande arbetet med att kontakta alla utställare och föreläsare som ska närvara på både ”En dag om yttrandefrihet” och själva mässdagen. De gör mycket av det materiella arbetet och har många bollar i luften inför mässan. De är kort och gott sagt Juristens dags Karlssons klister.

Kontakt: projektansvariga@juristensdag.se

Mässansvariga
Johanna och Sara är de två som har det praktiska ansvaret över genomförandet av mässan. Ansvarsområdena innefattar bland annat utformningen av mässlokalen, planering av kontaktsamtal och se till att rätt sak finns på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Kontakt: massansvarig@juristensdag.se

Marknadsansvariga
Maria och Jesper har hela mässans marknadsföring på sina axlar. Arbetsområdet innefattar det som rör marknadsföringen inför mässan och ser till att information om Juristens dag går ut på våra kanaler. Arbetsområdet inkluderar även bland annat beställning av merchandise, utforma mässkatalogen och presentera utställare samt föreläsare här på bloggen men även våra sociala medier.

Kontakt: marknad@juristensdag.se

Företagsvärdsansvariga
För att försäkra sig om att mässan blir så bra som möjligt får varje utställare en egen företagsvärd. Företagsvärden sköter kontakten med utställaren inför och under mässan samt finns tillgänglig under densamma. Företagsvärdsansvariga tillsätter företagsvärdarna och fungerar dessutom som ett tör för dessa under projektets gång. Årets företagsansvariga heter Izabell och Oskar.

Kontakt: foretagsvard@juristensdag.se

Måltid- och logistikansvariga
Emilia och Gustav ansvarar för samtliga måltider under Juristens dag, både till utställarna och till studenterna som deltar vid evenemanget. ”Ett stenkast bort” betyder inte riktigt samma sak i södra Sverige som uppe i Umeå vilket gör denna arbetsgrupp till en nödvändig del för att evenemanget ska fungera på bästa sätt. Ansvarsområdet inkluderar transporter till och från hotell, mässa, bankett och flygplats.

Kontakt: logistikmaltid@juristensdag.se

Bankettansvariga
Juristens dag avslutas traditionsenligt med en uppskattad bankett där utställare och studenter får en chans att träffas under lättsammare former. Oskar och Anton ser till att denna kväll blir något utöver det vanliga och minnesvärd för alla inblandade. De ansvarar för att utforma och genomföra banketten vilket innefattar utformningen av program under kvällen, menyer och liknande.

Kontakt: bankett@juristensdag.se

 

Härnäst kommer vi börja publicera inlägg från våra utställare, så håll utkik!

Arbetsgrupperna är äntligen tillsatta!

postat i: Bloggen | 0

Äntligen kan vi presentera arbetsgrupperna för Juristens dag 2018. Antalet ansökningar till grupperna var i år var väldigt högt och urvalsprocessen var inte helt lätt för oss projektansvariga. Vi är helt övertygade om att samtliga tillsatta kommer göra ett fantastiskt jobb nu under hösten och ser fram emot vad vi tror kommer bli den bästa upplagan av Juristens dag hittills! Inom kort kommer vi lägga upp bilder på de olika ansvariga så ni vet vart ni ska vända er vid frågor!